Duurzaam zakenreizen

Duurzaam zakenreizen is al jaren een onderwerp van gesprek. Wij zijn ons hiervan bewust en zijn daarom een samenwerking gestart met Climate Neutral Group. Ons doel is om enerzijds duurzame bewustwording te creëren bij onze klanten én ze de mogelijkheid te bieden hun CO2-uitstoot daadwerkelijk te compenseren. 

Boek je een vlucht via Uniglobe, dan rekenen wij uit wat je CO2-uitstoot is. Wij doen dat door je vluchtgegevens te koppelen aan de vernieuwde CNG Flight Carbon Calculater, waardoor je CO2-uitstoot nog nauwkeuriger wordt berekend én, als je dat wilt, direct kunt compenseren. Onze uitgebreide CO2-rapportage stelt je in staat om bij het opstellen van je reisbeleid bewuste maar vooral ook duurzame keuzes te maken. 

Gecertificeerde compensatie

Uniglobe Westland Travel compenseert de CO2 uitstoot van vluchten standaard voor al haar klanten via een CNG-gecertificeerd bosproject. Wel zo makkelijk. Zo hoef je zelf geen overeenkomst met CNG af te sluiten. Het project draagt bij aan Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties en is gecertificeerd volgens hoge standaarden. Als bedrijven besluiten hun CO2 uitstoot via Uniglobe te compenseren, ontvangt men ter verantwoording jaarlijks achteraf een CNG-certificaat. 

FAQ

Wat is klimaatneutraal vliegen?
Klimaatneutraal vliegen is het compenseren van schadelijke uitstoot van alle broeikasgassen die door vliegen worden veroorzaakt door te investeren in duurzame energieprojecten. Met GreenSeat van Climate Neutral Group (CNG) worden alle broeikasgasemissies, inclusief CO₂, automatisch berekend voor elke vluchtboeking die je maakt. De kosten voor verrekening worden standaard op de reizigersfactuur vermeld. Dat geld wordt vervolgens geïnvesteerd in duurzame energieprojecten die een positieve bijdrage leveren aan de bevolking in ontwikkelingslanden op het gebied van werkgelegenheid, onderwijs en betere levensomstandigheden.

Hoeveel kost het om de uitstoot van hun vliegreizen te compenseren?
CNG zal met je overleggen om inzicht te krijgen in de historische reizen en de geschatte CO₂-compensatie/ jaar. Vervolgens beslis je over een minimum en een maximum CO₂-compensatie die wordt afgenomen, en tegen welk tarief. Terwijl het voor de meeste organisaties tussen de 1% en 3% van de ticketprijs ligt, kunnen deze compensatiekosten ook afhangen van het aantal gevlogen kilometers en ticketprijs. Je kiest vervolgens een project dat wordt beheerd door CNG om aan bij te dragen. Voorbeelden van beschikbare projecten zijn te vinden op de CNG website.

Wat betekent Gold Standard?
Gold Standard is een kwaliteitsnorm voor het compenseren van projecten die aan de strengste criteria voldoen. Het label is in 2003 opgericht door een groep internationale niet-gouvernementele organisaties (ngo's), waaronder het Wereld Natuur Fonds. Het Gold Standard keurmerk wordt momenteel beheerd door een onafhankelijke partij, de Gold Standard Foundation. Projecten die zijn gecertificeerd met het Gold Standard-keurmerk produceren altijd schone energie, meestal in ontwikkelingslanden. Deze energie wordt opgewekt met zonnepanelen, waterkracht, windturbines, aardwarmte (aardwarmte) of biomassa. Het betreft duurzame energieprojecten in regio's waar in de meeste gevallen helemaal geen elektriciteit of gas beschikbaar zou zijn. Naast het produceren van schone energie is het bijdragen aan duurzame ontwikkeling een belangrijke voorwaarde. Het is van cruciaal belang dat de lokale bevolking profiteert van het project, bijvoorbeeld dat het banen creëert. De Gold Standard is ook de standaard die de Nederlandse overheid gebruikt om het klimaateffect van alle vliegreizen door overheidsfunctionarissen te neutraliseren.

Hoe garandeert CNG de kwaliteit van haar projecten?
De CNG projecten worden op verschillende momenten gecontroleerd door onafhankelijke organisaties. CNG heeft alleen VCS- en Gold Standard-projecten die voldoen aan strikte criteria en altijd extern worden geauditeerd. De hoeveelheid CO₂-reductie van elk project wordt gecontroleerd en gecontroleerd door onafhankelijke certificeringsorganisaties zoals SGS of TÜV.

Wordt compensatie niet als "negatief" gezien?
Nee, het wordt door de overheid en grote organisaties als heel normaal gezien. Als je je naast compenseren inspant om actief te werken aan het verminderen van de CO their-uitstoot, dan is compenseren positief. Je hebt dan immers de volledige verantwoordelijkheid genomen voor je klimaatimpact. Door compensatie via de CNG-projecten vlieg je klimaatneutraal (of CO₂-neutraal) en help je de lokale bevolking op de projectlocatie: leefomstandigheden en gezondheid verbeteren structureel en kansen op een beter economisch leven nemen toe naarmate het inkomen stijgt en er meer tijd en geld is is voor training.


Groener reizen is natuurlijk meer dan alleen het compenseren van emissies. Wil je echt groen reizen, dan is de keuze voor een groener vervoermiddel ook belangrijk. Als je opties hebt, bijvoorbeeld de keuze tussen het vliegtuig of de trein, dan kun je het vervoermiddel kiezen dat de minste uitstoot veroorzaakt. Als het om vliegen gaat, kan men minder CO₂ uitstoten door te kiezen voor een directe verbinding. Wellicht valt er veel klimaatwinst te behalen op zakelijk en woon-werkverkeer over de weg. Welk vervoermiddel je ook kiest, ze stoten bijna altijd CO₂ uit. Het blijft daarom belangrijk om vervolgens de rest van de CO₂-uitstoot te compenseren.