NDC, hoe staat het ervoor?

February 23, 2024

NDC is niet meer weg te denken uit de reiswereld en tegelijkertijd staat het nog in de kinderschoenen. Tijd om te kijken waar we nu staan met NDC en wat de toekomst in petto heeft.

Wat is NDC?

NDC staat voor New Distribution Capability en is ontwikkeld door luchtvaartmaatschappijen om de manier waarop zij hun reisproducten distribueren te moderniseren. Kort gezegd komt het erop neer dat je als zakelijke reisagent/-bureau met NDC meer mogelijk-heden hebt bij het boeken van tickets. Je kunt direct boeken wat luchtvaartmaatschappijen aanbieden, zonder tussenkomst van andere boekingssystemen. Wij volgen de ontwikkelingen dan ook op de voet.

Ontwikkelingen

NDC is inmiddels alweer 11 jaar geleden aangekondigd en steeds meer luchtvaartmaatschappijen bieden inmiddels NDC-tarieven aan. Helaas ontbreekt het nog altijd aan standaardisatie en bepaalt iedere maatschappij zelf wat er via NDC aangeboden wordt. Dat zorgt natuurlijk voor een inconsistent kwaliteitsniveau en weinig transparantie. Hierdoor heeft boeken via NDC nog niet helemaal het gewenste niveau maar zien we zeker dat NDC steeds meer voordelen oplevert. De laatste ontwikkelingen op een rij: 

1. Continuous Pricing

Meer dan ooit kent NDC een grotere variatie aan tarieven die zich continue aanpassen aan vraag en aanbod. Dit heet continuous pricing. Voorheen werd de voorraad vliegtuigstoelen en tarieven wereldwijd exclusief gedistribueerd door 3 grote distributiesystemen. Tussen deze systemen gold wettelijk een gelijkspeelveld van tarieven en stoelbeschikbaarheid. Overzichtelijk, maar ook relatief duur en niet flexibel. Met continuous pricing binnen NDC is er veel meer flexibiliteit.

2. Bundels

Vrijwel iedere luchtvaartmaatschappij biedt binnen NDC extra opties aan. Zo kun je de ticketprijs uitbreiden met bundels waarin bijvoorbeeld extra bagage, een voorkeursstoel, lounge toegang of gratis wifi aan board worden aangeboden. Bij gebruik van een Frequent Flyer Card kan de luchtvaartmaatschappij ook gerichter aanbiedingen doen naar de reiziger zelf op basis van reisverleden.

3. Interline afspraken

Voor een optimaal werkend systeem zou het ideaal zijn als NDC-tickets combineerbaar of uitwisselbaar zijn met andere airlines, zodat je bijv. KLM/Air France kunt combineren met hun Skyteam partner Delta Airlines. Zogenaamde interline afspraken zouden hierbij helpen, maar die zijn er helaas nog niet. En dus leidt een NDC-ticket nu vaak nog tot extra reiskosten of levert problemen op bij het wijzigen van de terugreis naar een andere maatschappij in het buitenland.

4. Contentdifferentiatie

Waar voorheen de ticketprijzen in alle distributiesystemen gelijk waren, is dat met de komst van NDC nagenoeg verdwenen. NDC-ticketprijzen kunnen per distributiekanaal (dus bijvoorbeeld de website van de airline of reisagent) verschillen, dit heet contentdifferentiatie. Helaas neemt de transparantie hierdoor af en is het lastiger voor reizigers om te zoeken en te vergelijken. Uniglobe Westland heeft dit overzicht wel en neemt dit werk natuurlijk graag voor je uit handen.

5. Beperkte offerteduur

Het vasthouden van tarieven/offertes voor meerdere dagen is binnen NDC nog maar beperkt mogelijk. Niet handig als je bijvoorbeeld een optie wil nemen op een vliegticket, maar er binnen het bedrijf nog toestemming gevraagd moet worden. De flexibiliteit neem hierdoor af. Uniglobe Westland houdt daarom scherp alle opties voor je in de gaten.

Conclusie

Er is tussen luchtvaartmaatschappijen nog geen overeenstemming over een gelijkwaardig ontwikkeltempo voor NDC. Dat betekent dat er nog altijd grote onderlinge verschillen zijn tussen luchtvaartmaatschappijen. Reis je zowel heen als terug met dezelfde maatschappij dan biedt NDC zeker (prijs-)voordelen. Wil je als reiziger echter optimale flexibiliteit en mogelijkheden, kies dan nog even voor een reservering via de eerder genoemde distributiesystemen. Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen binnen NDC is tijdrovend en uitdagend, maar Uniglobe Westland blijft dit voor haar klanten doen zodat we optimaal kunnen ontzorgen en met onze expertise voorop kunnen blijven lopen.