Nieuwe ICE van Amsterdam naar Berlijn
December 23, 2025
Sinds 1 november rijden tussen Amsterdam en Berlijn de nieuwste ICE-treinen. De trein rijdt in Nederland via Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Hengelo. Deze nieuwe treinen vervangen de oude treinen en rijden (net als voorheen) zeven keer per dag tussen Nederland en Duitsland. De oude treinstellen waren aan vervanging toe. Daarom is besloten de intercity-treinen te vervangen door nieuwe ICE's, zonder losse locomotief. Dit zijn dezelfde ICE-treinen die nu rijden op de route naar Frankfurt en München.
Comfort
De
nieuwe trein (eigendom van partner DB) is speciaal ontworpen voor een comfortabele reis en is voorzien van de nieuwste technieken. Je hebt 's zomers door hittewerende ramen en een goede airco minder last van de hitte. En in de herfst minder problemen met vierkante wielen. Vierkante wielen laten een trein bonken en kunnen het gevolg zijn van bladeren op de rails bij nat weer. De ICE heeft bovendien ook een bar en catering aan boord. Iedereen kan weer onderweg naar Berlijn iets te eten en drinken kopen!
Flexibele inzet
Ook de kans op vertraging of uitval is kleiner en dat komt de punctualiteit ten goede. Dat heeft te maken met techniek en logistiek: een trein zonder losse locomotief en rijtuigen is eenvoudiger in gebruik. Je hoeft niets om te koppelen of om te rijden. Ook bij werkzaamheden aan het spoor kan gemakkelijker een alternatieve route gekozen worden, bijvoorbeeld via een andere grensovergang
Vijfde dagelijkse Eurostar tussen Nederland en Londen vanaf 16 december 2025
Goed nieuws voor reizigers tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk: vanaf 16 december 2025 biedt Eurostar vijf rechtstreekse treinen per dag aan van en naar Londen en Amsterdam en Rotterdam. Daarmee wordt het nog makkelijker om comfortabel en duurzaam te reizen tussen de twee landen.
De uitbreiding volgt op de opening van de nieuwe terminal in Amsterdam begin 2025, waarmee de capaciteit op de route aanzienlijk is vergroot. Sinds de opening is het aantal reizigers tussen Londen en Amsterdam met 20% gestegen.

Tot 9.000 stoelen per dag
Met vijf rechtstreekse treinen per dag en een capaciteit van circa 900 stoelen per trein, biedt Eurostar zo’n 9.000 stoelen per dag aan op het traject tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Deze hoge capaciteit wordt mogelijk gemaakt door de inzet van de nieuwste Eurostar-treinen, type e320.
Eerste dag met 5 treinen per richting is 16 december
De eerste vijfde rechtstreekse trein vertrekt op 15 december vanuit Londen. Vanwege geplande spoorwerkzaamheden in Nederland is 16 december de dag dat er 5 rechtstreekse treinen van en naar Londen rijden. Eerder dit jaar, op 9 september, is de vierde dagelijkse trein toegevoegd. De toevoeging van een vijfde trein vanaf december biedt reizigers extra flexibiliteit, juist rond de feestdagen, wanneer de vraag naar internationale treinreizen traditioneel hoog is.
Dienstregeling vanaf 16 december 2025
Weekdagen Vanuit Londen naar Nederland
11.20 - aankomst Amsterdam
13.20 - aankomst Amsterdam
16.20 - aankomst Amsterdam
20.20 - aankomst Amsterdam
23.30 - aankomst Amsterdam
Vanuit Nederland naar Londen
06.40 - vertrek Amsterdam
10.40 - vertrek Amsterdam
14.40 - vertrek Amsterdam
16.40 - vertrek Amsterdam
18.40 - vertrek Amsterdam
Weekend
In het weekend rijden er minder treinen:
Op zaterdag zijn er drie verbindingen per richting en op zondag vier.