NS vervoert eerste reizigers met nieuwe, snellere Intercity Direct-trein
May 01, 2023
Na jarenlange vertraging was het op woensdag 19 april eindelijk zover: de NS reed voor het eerst reizigersritten met de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG). Die vervangt de huidige IC Direct-treinen en zorgt straks voor een kortere reistijd tussen Schiphol en Rotterdam.
De ICNG is veel geavanceerder en sneller dan het huidige IC Direct-materieel, dat bestaat uit twee goederenlocomotieven met daartussen rijtuigen uit de jaren 80. Zo is er WiFi aan boord, zijn er stopcontacten in eerste én tweede klas en is de topsnelheid 40 kilometer per uur hoger.
De ICNG rijdt voortaan elke werkdag tussen Amsterdam en Rotterdam via Schiphol, naast het huidige materieel. Het gaat nu nog om één trein, bestaande uit twee treinstellen, maar op korte termijn komen er meer in gebruik. Officieel zijn het nog testritten, maar daar merken de inzittenden niks van.
De nieuwe treinen kunnen maximaal 200 kilometer per uur rijden, en daar profiteren reizigers al direct van. Hoewel de dienstregeling voorlopig gebaseerd blijft op 160 kilometer per uur, vanwege het oudere tragere materieel, kan de hogere topsnelheid al gebruikt worden om vertraging in te lopen.
Zoals het er nu naar uitziet wordt vanaf december ook de dienstregeling aangepast en gebaseerd op de nieuwe topsnelheid. De volledige IC Direct-verbinding moet dan met ICNG’s gereden worden. Dat scheelt tussen Schiphol en Rotterdam zo'n 3 minuten reistijd. Later komt de ICNG ook op andere lijnen.