Vliegtaksen en vliegende melkkoeien
January 24, 2023
Dankzij de Europese Unie wordt er dit jaar een milieubelasting op tickets ingevoerd en heeft Nederland de vliegtaks voor opstappers in Schiphol verhoogd van € 7,85 naar ruim € 26,45. De opbrengst van vliegtaks vloeit terug in de schatkist en wordt niet gebruikt om te investeren in verduurzaming van de luchtvaart. Reizigers worden inmiddels met open armen ontvangen op de luchthavens van Brussel en Düsseldorf. Het extra beprijzen van tickets dreigt een vliegende melkkoe te worden. Er gaan zelfs geluiden op die vinden dat alle gevolgen van klimaatverandering en luchtvervuiling moeten worden meegerekend in de ticketprijs. Die worden dan honderden euro’s duurder. De luchtvaart is een net als duurzaamheid een internationale aangelegenheid en stopt niet bij de Nederlandse of Europese grenzen. Met al deze maatregelen jagen we luchtvaartmaatschappijen weg naar het Midden-Oosten. De luchthavens van Istanboel, Doha, Dubai en Abu Dhabi nemen de hub-functie van Europese luchthavens moeiteloos over. Dat doen ze zonder toeslagen, met lagere luchthaventarieven en minder wettelijke beperkingen. Laten we uitkijken dat wat we in 100 jaar Nederlandse burgerluchtvaart hebben opgebouwd niet in een paar jaar te grabbel gooien en onherstelbare schade toebrengen aan de handel, bedrijvigheid en werkgelegenheid. Immers afbreken is makkelijker dan opbouwen. Dan hoeven we over een paar jaar niet terug kijken op een falend luchtvaartbeleid van de Rutte 4 coalitie.