Wanneer heb je recht op compensatie?

November 14, 2018

Een vertraagde of geannuleerde vlucht is natuurlijk niet waar je op zit te wachten, maar wat zijn de rechten op compensatie en wanneer geldt dit niet?

Bij een geannuleerde vlucht kun je kiezen tussen terugbetaling van het ticket of een andere vlucht met dezelfde vervoersomstandigheden. Ook heb je als reiziger recht op maaltijden en verfrissingen en wanneer nodig een hotelaccommodatie en vervoer hiernaartoe.

De Europese Verordening voorziet in een compensatie die afhankelijk is van het aantal kilometers van de vlucht die is geannuleerd. Dit geldt echter niet wanneer:

  • De annulering minstens twee weken voor vertrektijd is medegedeeld;
  • Er tussen twee weken en 7 dagen voor geplande vertrektijd een andere vlucht naar de bestemming is aangeboden die niet eerder dan 2 uur voor geplande vertrektijd vertrekt en minder dan 4 uur later op de eindbestemming zal aankomen;
  • Minder dan 7 dagen voor de geplande vertrektijd een andere vlucht naar de bestemming is aangeboden die niet eerder dan 1 uur voor de geplande vertrektijd vertrekt en minder dan 2 uur later dan de geplande aankomsttijd op de eindbestemming zal aankomen.

De compensatie geldt ook niet wanneer er sprake is van overmacht, ofwel buitengewone omstandigheden. Hiervan spreken we als de annulering van uw vlucht niet voorkomen had kunnen worden, ondanks de maatregelen die zijn getroffen. Voorbeelden hiervan zijn politieke onstabiliteit, weersomstandigheden, beveiligingsproblemen, onverwachte vliegveiligheidsproblemen en stakingen die gevolgen hebben voor de uitvoering van vluchten. Stakingen van het eigen personeel van een luchtvaartmaatschappij tellen hierbij niet mee.

Het is echter wel zo dat een buitengewonde omstandigheid ook het gevolg kan zijn van normale uitoefening van werkzaamheden. Er zal daarom per geval gekeken worden of aan de voorwaarden voldaan wordt.

Wanneer je vlucht is geannuleerd vanwege een buitengewonde omstandigheid, krijg je hiervoor geen vergoeding. De extra kosten die je hiervoor hebt moeten maken kun je echter wel terugvragen.

Bij annulering van een vlucht heb je recht op een alternatief aanbod of kun je het geld van je originele ticket terugkrijgen. Recht op verzorging heb je wanneer het verschil tussen vertrektijd van je originele vlucht en van je vervangende vlucht:

  • 2 uur of meer is bij vluchten van 1500 km of minder;
  • 3 uur of meer is bij alle vluchten binnen de EU van meer dan 1500 km en voor alle vluchten tussen 1500 en 3500 km;
  • 4 uur of meer is bij alle vluchten.

Wanneer geen verzorging aangeboden wordt, kun je je aankoopbewijzen opsturen en de kosten terugvragen. Houd er wel rekening mee dat deze aankopen enigszins in verhouding staan tot de wachttijd.

Als je nieuwe vlucht één of meer dagen later vertrekt, is de luchtvaartmaatschappij verplicht een accommodatie te verzorgen, inclusief vervoer hiernaartoe. Ook hier geldt dat wanneer dit niet aangeboden wordt, je het bedrag kunt terugvragen middels het opsturen van betaalbewijzen.

Hier vindt je iets uitgebreidere informatie en bereken je de afstand van je vlucht.